L’edició 2025 del Cool Days Festival ha culminat amb una valoració molt positiva per part de l’organització, tant pel que fa a la participació com a la qualitat dels espectacles i la implicació col·lectiva que l’ha fet possible. Tot i les inclemències meteorològiques que obligaren a fer alguns canvis en la programació, el festival es va poder dur a terme amb èxit gràcies a una organització acurada i una gran capacitat de resposta per part de l’equip tècnic i humà.
El festival, que aposta per una programació de propostes escèniques contemporànies, ha comptat enguany amb més públic que en edicions anteriors, tant d’Artà com de fora del municipi. L’augment d’assistents, especialment entre la franja d’edat dels 25 als 60 anys, mostra com el festival guanya reconeixement i desperta cada cop més interès. Tot i que enguany no hi ha hagut tants espectacles familiars, sí que s’han mantingut les funcions escolars i es preveu recuperar aquesta vessant familiar en futures edicions per ampliar encara més el públic potencial.
La pluja va obligar a fer reprogramacions i a ajornar el concert principal, que finalment es durà a terme durant les festes de Sant Salvador. Tot i això, tots els altres actes es pogueren adaptar gràcies a la previsió de plans alternatius i a la col·laboració de totes les parts implicades. El públic, conscient de la naturalesa d’un festival que fa ús de l’espai públic com a escenari, va mostrar comprensió i es va adaptar amb facilitat als canvis de data i horari.
Un dels aspectes a destarcar és la implicació de l’equip humà que ha fet possible el festival. A banda del personal tècnic i de coordinació, que es reunia diàriament per revisar i replantejar allò necessari, enguany s’ha comptat amb 20 persones voluntàries, el doble que en l’edició anterior. Aquestes persones, procedents tant del poble com de fora, de perfils diversos i edats variades, s’han mostrat altament compromeses amb el festival i han manifestat el seu desig de contribuir a la seva continuïtat. La seva implicació ha estat clau per al bon desenvolupament dels actes i, a la vegada, ha generat vincles de pertinença i cohesió que són un reflex clar de la capacitat del festival per generar comunitat.
A això cal afegir-hi la col·laboració de personal i serveis municipals i la implicació d’entitats locals com els Esparralls i Tremola Artà. Aquesta participació col·lectiva contribueix a donar una personalitat pròpia al festival i reforça la idea d’una cultura feta des de i per al poble. Així mateix, el festival ha continuat donant espai a artistes locals i emergents, contribuint a la seva visibilitat i projecció.
La comunicació i la imatge gràfica del festival també han estat un element important. Enguany s’ha apostat per una jove artista, Lluïsa Febrer Bausà, compromesa amb els drets socials, que ha volgut conèixer a fons el contingut i el missatge del festival abans de crear la imatge visual. Aquesta aposta ha generat un cartell amb molta força simbòlica, que ha provocat debat, reflexió i ha ajudat a reforçar el caràcter crític i transformador del festival. El seu impacte es va reflectir en un augment significatiu de les interaccions i del públic seguidor als canals de comunicació del Cool Days.
En conjunt, el festival ha tengut un impacte positiu per al municipi, no només a nivell cultural, sinó també social i econòmic. L’interès d’empreses externes per instal·lar-se durant els dies del festival és un indicador del potencial que genera, tot i que des de l’organització es dona prioritat a les empreses locals perquè siguin elles les que se’n beneficiïn directament. A més, el feedback rebut tant de públic com d’artistes és molt positiu: moltes de les persones que venen d'espectadores repeteixen edició rere edició, i els artistes valoren molt l’acollida i el tracte, fins al punt que queden durant tot el festival i, a més, tornen al poble com a visitants després de participar-hi.
Des de l’organització es reconeix que preparar un festival com aquest amb recursos limitats i amb una aposta artística alternativa suposa un gran esforç. Però la satisfacció col·lectiva i el retorn social i cultural fan que la mirada ja estigui posada en la propera edició.
Per a qui encara no l’ha viscut, des de l'organització el missatge és clar: “Que provin de venir a viure una nova experiència. Que es deixin anar i venguin a gaudir. La gent que ho fa, repeteix.”