El batle d’Artà, Manolo Galán, ha assistit avui horabaixa a Palma, juntament amb representants municipals d’altres municipis de Llevant (Capdepera, Son Servera, Sant Llorenç i Manacor), a una reunió amb el conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, sobre el projecte d’ampliació de la línia ferroviària de Manacor a Artà. A la trobada s’ha explicat el full de ruta que es marca la Conselleria, inclosa en el Pla Director de Mobilitat de les Illes Balears. La reunió ha estat cordial i ha servit per “reobrir una porta que romania tancada”, ha comentat el batle d’Artà. “La reactivació d’una qüestió tan sensible i llargament demandada per a la comarca del Llevant de Mallorca sempre és una bona notícia, però hem de ser prudents i col·laborar perquè la feina que es fa al respecte surti i arribi a bon port”, ha afegit.
Intenció del Govern
Segons ha informat el Govern en una nota de premsa, la intenció de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge és reprendre el projecte constructiu i, com a primera passa, dur a terme la seva revisió, imprescindible pels quasi 10 anys que han passat.
El conseller ha explicat que en l’ actualització del projecte constructiu de la línia de tren Manacor- Artà, tot i que seguirà el traçat previst, es podria aprofitar per introduir alguna variació, com la seva arribada a la zona turística de Cala Millor.
Igualment, el conseller ha destacat que és imprescindible també revisar i completar la tramitació de la connexió des de l’estació de Manacor fins a l’inici de la via a Artà. En el seu moment es varen analitzar quatre opcions i finalment es va triar la que surt de l’estació, creua via Roma i discorre pel nucli urbà de Manacor pel Passeig del Ferrocarril fins a enllaçar amb l’inici de la via a Artà (al lloc on es preveia l’estació provisional del projecte a Artà i que ara seria la parada en el tram 1 de la línia a Artà). L’estudi informatiu amb la proposta de recorregut pel Passeig del ferrocarril ja va passar el tràmit de la Comissió Balear de Medi Ambient però s’ha de completar la tramitació per poder abordar la redacció del projecte bàsic i posteriorment el constructiu del tram dins Manacor.
Finalment, el conseller ha assegurat que no es considera compatible, per mera qüestió de seguretat, mantenir la via verda i recuperar la línia ferroviària. Així, ha indicat que se poden cercar alternatives a la via verda per part dels municipis i Consell si l’objectiu és mantenir un camí per a senderistes i bicicletes amb un recorregut similar però en cap cas recuperar el tren i mantenir la via verda.
Participants
A marge de Pons i Galán, a la reunió hi han assistit el batle de Capdepera, Rafel Fernández; la batlessa de Son Servera, Natalia Troya; la tinent de Batle de Sant Llorenç, Dolors Sánchez; el batle de Manacor, Miquel Oliver; el representant de la Plataforma Tren de Llevant, Tomàs Martínez; i el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu.